Saturday, December 29, 2018

Tunali, Ismail - Tasarim Felsefesi - 2009 (34-42)


  • Karl Schwanzer mimari yapilari 'dort duvar ve bir damdan daha fazlasi' diye tanimlar.
  • Mimari yapilar sanatsal, sosyolojik, antropolojik, estetik, tarihsel ve kulturel degerleri icerir.
  • Mimarligin Antikite'den gunumuze kadar gecerligini koruyan temel birtakim kategorilere dayanir. Bunlar: Kalicilik, Kullanislilik, Guzelliktir.
  • Ayni zamanda islevsel ve amacina uygun olmalidir.
  • Ereksellik, madde ve bicim esdegerdir ve hicbiri digerlerinden daha oncelikli degildir.
  • Bu uc ogeden olusur mekanlar.
  • Mimari yapilarin islevselligi, onlarin yasamsal bir gerceklige sahip oldugunu gosterir.
  • Bir mimari sanat yapiti ile herhangi bir sanat yapiti, ornegin, bir resim ya da heykel arasinda hicbir fark yoktur. 
  • Sanat yapitlarinin varlik tarzi tarihseldir. 
  • Sanat yapitlari zamansallik icinde varolurlar.
  • Madde-bicim ilgisini belirleyen tarihsellik kategorisi bir sanat yapitinda degismezlik niteligi kazanir.
  • Mimari sanat yapiti, kultur varligi olarak askin zamansalliga, gercek varlik olarak ise ampirik zamansalliga tabidir.
  • Mimari sanat yapiti bu iki zamansalligin 'eszamanli' belirlemesi icinde varolur.
  • 'Duzen, bir yapitin bolumlerinin her birine gereken onemi vererek, tumunun oranlarina bakisimli bir uyum getirir.'

No comments:

Post a Comment