Wednesday, January 9, 2019

Rasmussen, Steen Eiler (1959), "Mimaride Gunisigi" Yasanan Mimari, 2009 S.188-216


  • Gunisigi ile mimar kutlelerin ve bosluklarin boyutlarini kesinlestirebilir, binanin ne tarafa dogru yonlendirilecegini tayin edebilir, yapi malzemelerini ve onlari kullanis sekillerini belirleyebilir.
  • Gun isigi sabahtan aksama, gunden gune hem yogunluk hem renk bakimindan farkliliklar gosterir.
  • Isigin niceliginden cok niteligi onemlidir.
  • Onden aydinlatma genelde zayif aydinlatma olur cunku bu aydinlatmada nesnelerin dokusal etkisi ve 3-boyutluluk algisi zayiflar.
  • Ustu acik mekan, isik her yerde ayni derecede iyi olacak sekilde planlanabilir.
  • Bircok kilisede, ozellikle de modern olanlarda, mimarlar mihraba dogru gittikce artan bir isik etkisi yaratmaya cabalamislardir.
  • Hollanda evlerinde isigin sadece on ve arka cephedeki pencerelerden girebiliyor olmasi, mekandaki aydinlatmayi ideal kilmistir. Kullanilan malzemelerin dokusal nitelikleri bu durumda algilanabilir hale gelmistir.
  • Dam penceresi kullanmak iyi olmayabilir cunku tepeden gelen isik daginik oldugu icin bicimleri ve dokulari acik ve kolayca gorebilmek icin gereken golgeleri yaratmayabilir.
  • Gunumuzde bircok evde, herhangu bir sanatsal amaci olmadan her yonden gelen isik, karisik bir karmasa olusturmaktan baska bir ise yaramamaktadir. Oysaki yandan gelen isik sanatsal sekilde kullanilirsa, ideal ve etkileyici sonuclar elde edilebilir.

No comments:

Post a Comment